9 jan. 2023

Volatila elpriser

 

Idag höll Ebba Busch åter en presskonferens om elprisstöd. Jag undrar hur många presskonferenser hon hinner med innan något stöd kommer ut till folket. Men vi kanske kan betala elräkningen med genomlidna presskonferenser av Ebba Busch. Men skämt om sidor. Jag fick lära mig något nytt också som volatila elpriser. Troligen är det bara jag som inte vet vad volatila betyder. Snabbt kollade jag min gamla ordbok ”Våra vanligaste främmande ord” från 1965 men det fanns inte med. Sedan kollade jag min nyanskaffande ”Svensk Floskelordbok” men inget där heller. OK det blir att googla och fick träff. Ordet betyder 'instabil, oförutsägbar'. Men varför inte använda något av dessa istället. För vid närmare efterforskning lär volatila  användas i bankvärden om aktiekurser. Och det kanske är så att elpriser skall jämföras med aktiekurser. Jag undrar varför använda ett ord som många troligen inte vad det betyder. Är det för att visa regeringen att ett paradigmskifte skett och vanliga ord som folk förstår kan vi inte använda längre. Detta får bli dagens tyck.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar