11 jan. 2023

Kärnkraft

 

Idag avhandlar jag kärnkraft som idag åter kom på tapeten genom en presskonferens. 1980 hade vi omröstning om kärnkraftens vara eller icke vara. Linje 2 var i princip identiskt med linje 1, men krävde även att alla framtida energianläggningar av betydelse skulle ägas av stat och kommun. Och detta har inte genomförts, utan nu ägs betydande del av vår energi av Tyskland och Kina. Och dagens regering verka inte veta viket ben man skall så på. Om vi behöver mer kärnkraft så tycker jag att den skall byggas och drivas av staten. Vattenfall bör åter bli ett statligt affärsverk. Fast dagens regering försöker sitta på två stolar. Försöker få företag att bygga på affärsmässiga grunder för att slippa bli den regering som förstatliga och beordra Vattenfall att bygga. Små kärnkraftverk skall också tillåtas, så jag föreslår att man bygger ett sådant vid riksdagshuset i Stockholm så energin i riksdag och regering inte försvinner.
Såg idag på SVT morgonstudio att man kan ha rånarluva på sig när man intervjuas. Att man i en musikvideo använder diverse utstyrsel är väl ok. Men att man i en intervju om framgångarna med sin musik får sitta i en rånarhuva kan jag inte förstå.

3 kommentarer:

  1. Evert,du är den klokaste och trovärdigaste.i vart fall när det gäller att analysera energispörsmål.
    Jag är på när det gäller huvor också.
    Stefan Jansson

    SvaraRadera
  2. Jag har saknat din blogg.

    SvaraRadera