15 feb. 2016

Sälj så blir det fler

Jag hade egentligen inte tänkt skriva något idag men när man hör intervjun med Cheryl Jones Fur (MP) på Radio Kronoberg så förstår jag att folk får politikerförakt. När hon påstår att det blir fler lägenheter om man säljer 20% till privata ägare. Dessa skulle då i sin vishet helt plötsligt börja bygga fler lägenheter för att man fick köpa av kommunen. Det är vad jag kallar skitsnack. Snarare tvärtom för när man köpt så kanske man inte har mer pengar att bygga nytt för. Nej Cheryl du vill sitta vid samma bord som kejsar Frank och därför har du vänt så att kejsaren inte skall kasta ut Dig. Och hur kan MP sitta och regera med alliansen i kommunen men med S+V i regionen. Ibland måste det väl bli lite kluvet inom MP.  Och Cheryl måste hålla tungan rätt i mun då hon sitter både i kommunfullmäktige och regionfullmäktige. Kameleont är väl det minsta hon är.

Och i en tweet från Växjö kommun läser jag att kommunen hyllar tryckfriheten och offentlighetsprincipen. Kommunen skriver på hemsidan följande:
"Att vi närsomhelst kan begära att få se hur grannen tänkt bygga om sitt hus, att vi enkelt kan komma i kontakt med den politiker vi tycker fattat fel beslut, att vi kan skriva vad du vill, samtidigt som vi alla har ett skydd i lagen mot förtal och kränkningar. Och mycket mycket mer... "
Men det får ju vara någon måtta med offentlighetsprincipen. Att våra valda politiker i fullmäktige skall få veta till vilka och till vilket pris kommunens lägenheter säljs till det går inte. Nä det får väl vara någon måtta på vad medborgarna skall få veta. Så kommunen skall kanske vara lite försiktig med att slå sig för bröstet.

Då tar jag lite sport på slutet. I gårdagens match i innebandy så började Vipers lite sömnaktigt 2-0 till bottenlaget Gävle redan efter 2 min. Men som tur var så visade Vipers vem som  var  bäst till slut. Eller kanske man gjorde detta för att publiken skulle få lite spänning. Fortfarande hårt om slutspelplatserna men jag hoppas Vipers fixar detta. Fyra omgångar kvar.
Sedan måste jag erkänna att jag inte haft koll på handbollens seriesystem. Den 1 februari skrev jag att HIF Karlskrona hade sex omgångar kvar att spela för att slippa kval. Nu har jag sett att elitserien spelas i 33 omgångar, så HIF möter sju av lagen tre gånger. Är detta rättvist, tveksamt. Senast blev det annars stryk för HIF när Skövde gjorde sista målet 0,5 sekunder innan slutsignalen. En svängig match där Skövde ledde med 4 mål i 1:a halvlek och HIF ledde med två mål efter cirka 40 minuters spel.

På tisdag blir det först fotboll Öster-Kalmar i Tipshallen kl. 17.00 och sedan ishockey Växjö Lakers - Djurgården kl 19.00 i Vida. Jag är nog galen????

Vipers - Gävle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar