28 maj 2017

Vårstad och fotboll

Känns som sommaren är på väg, efter partiledardebatten verkar politikerna tagit semester, kommer inte ihåg något som gjort mig upprörd senaste veckan. Just nu pågår Miljöpartiets kongress som sänds i SVT Forum. Känns just nu inte speciellt angeläget .  Men lite sport kan jag skriva om. Sverige vann guld i ishockey-VM för en vecka sedan och det var roligt även om jag kan tycka att ishockey-VM är lite avslaget i maj.  I måndags såg jag Öster-Helsingborg, en match Öster borde ha vunnit med tanke på sin fina första halvlek. Men ibland vill bolluslingen inte in i mål. Och så fick Helsingborg ett slumpmål i slutet av matchen. Bollen är rund gammal klyscha. Igår var jag och tittade på Växjö DFF match mot Kalmar. Ett perfekt fotbollsväder varmt och skönt och skugga för solen på östra läktaren. Växjö började bra i denna match och tog ledningen efter en kvart, men Kalmar lyckades kvittera två minuter senare. Växjö anfall var bra medan försvaret kanske blev lite nervöst ibland. I andra halvlek tog Kalmar över och borde gjort något mål. Men denna match liknade mycket Östermatchen men denna gång var det hemmalaget som kunde avgöra på tilläggstid och därmed är Växjö DFF fortfarande obesegrade i damettan och sex poängs marginal till tredje platsen efter sju omgångar. Men att tala om allsvenska redan, nej, nej.
Lördagen bjöd för övrigt på vårstad i Växjö och gick en runda på staden med ett barnbarn, som gillade clownerna i konserthusparken. I parken var även räddningstjänsten men så länge jag var där fick barnen inte pröva på eldsläckning med vattenslang. Detta beroende på att brandposten vid gamla teatern var ”trasig” eller fastrostad. Och jag som trodde att kommunen gått igenom alla brandposter efter branden i Sandsbro skola då också en brandpost var trasig. Men förvånad är jag inte, mycket prat och lite verkstad i Växjö. Lite gnäll blev det i alla fall. Men plus kan ju kommunen få för vårstad, ett trevligt inslag med flera bra programpunkter. Barnbarnet fick också prova på glasgravyr och gravera sitt namn på ett glas för 20 kr. Ett aktivitet hon gillade. Men sedan när vi blev hungriga var köerna långa på McDonalds. Kan fråga mig varför de inte öppnar fler kassor en dag son denna.
Ha det bra och klaga inte på om det börja regna i veckan, vi behöver massor av regn.

Växjö DFF - IFK Kalmar på Myresjöhus arena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar