1 juni 2017

Min åsikt

Idag tänker jag leka politisk kommentator då SCB:s stora partisympatimätning presenteras. Det jag tycker är konstigt är varför Socialdemokraterna med dagens politik inte lyckas ta tillbaka sina sympatisörer som gått till Sverigedemokraterna utan fortfarande tappar till SD enligt SCB undersökning. För rimligtvis är runt hälften av SD:s väljare komna från S. De kan ju knappast gått till SD för att S bedriver vänsterpolitik för idag bedriver ju S gammal ”hederlig” betongsossepolitik. Rimligen är det ju dessa gamla betongsossar som gått till SD. Att Moderaterna går bakåt kan ju knappast förvåna någon, mycket prat men ingen verkstad. Övriga rörelser inom borgerligheten är väl bara naturliga rörelser. MP drar väl en suck av lättnad när partiet hamnar över 4 % medans KD får leta efter sin identitet som ett kristet parti men lyckas inte attrahera kristna väljare i tillräckligt stor grad. Lyssnar just nu på Tomas Tobé från M som återigen drar M klyschor om att det skall löna sig att arbeta m.m. Förvånar mig inte att M backar när man inte kommer med något nytt. Konstigt att Tobé inte kan berätta när partiledaren kommer hem. Detta är min korta analys av mätningen. Ha en bra dag!
SCB:s mätning av partisympatier i maj 2017. *=statistisk säkerställd förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar