10 maj 2017

Varför blogg?

Nästan en månad har gått sedan mitt senaste inlägg. Ställer mig själv frågan om man skall ha en blogg när man inte skriver oftare. Att det inte blir oftare beror på olika saker, jag hinner inte med, jag blir förbannad på vad som händer men hejdar mig för att inte skriva när man är upprörd. Fast man kanske skulle reagera när man som mest upprörd. Men ok idag tar vi nya tag. Vad har hänt sen senast?
Den 24.3 frågade jag hur KD skulle göra för att utjämna skatteskillnader mellan pensionärer och de som jobbar. Och här skall KD få ett plus för att höja momsen är faktiskt ingen dålig idé. Frågan är bara hur KD skall få igenom detta mot ett sådant pensionärsfientliga Nya Moderaterna. Jag kan undra hur över huvud taget alliansen skall kunna regera ihop i fortsättningen med de olika bud man kommer med. Ser fram mot deras gemensamma budgetförslag som tydligen skall komma i höst. Vad finns då kvar av KD:s förslag? Moderaterna och Liberalerna passar och vill inte berätta hur deras förslag skall finansieras förrän till hösten. Moderaterna föreslår som vanligt skattelättnader och att Normalinkomsttagare som lärare, elektriker och bussförare får behålla nära 500 kronor mer varje månad. Reformen väntas på sikt bidra till 14 000 fler jobb”
Oj då mitt förslag är att vi sänker skatten med 1000 kr istället för det måste väl betyda 28 000 fler jobb. Alltså finns det någon normal människa som tror på detta? Och sedan detta med poliser som alla partier skall satsa på men alla verkar tro att beslutar vi om 5000 nya poliser så står dom redo dagen efter beslutet.
Igår var jag på något som heter "Håll dig på benen" som Växjö kommun arrangera för pensionärer i församlingshemmet. Första timmen redogjordes för vad kommunen gör för alla som bor på olika typer av boende, väldigt lite om vi som bor i egna bostäder/lägenheter. Kanske inte vad jag väntat mig. Sedan blev det kaffe, alltid roligt att snika till sig gratis kaffe. Samtidigt var det en tipspromenad med tio frågor. Det måste vara ett problem att sätta ihop tipspromenader i dag, när man kan googla fram nästan alla svar. Men på något sätt hade de som satt ihop tipspromenaden googlat fel när rätt svar på frågan om vilket land som inte har sommartid skulle vara Norge, när Island är rätt svar. Men detta kanske är ett nytt grepp på tipspromenader. Faketipspromenader? Till sist kom eftermiddagens behållning när Scott Goodwin i ett lysande föredrag berättade om vad polisen gör och hur man skall skydda sig mot diverse skumma saker, men samtidigt inte vara rädd för att gå ut. Han kunde gärna fått längre tid på sig.
Lite sport på slutet. Vipers finalmatch i Globen var sevärd, vad lite som skiljer mellan vinst och förlust, inte var Falun bättre men hade turen denna gång. På söndag blir det Östermatch i superettan för första gången denna säsong. Ett Öster som började bra men sedan börjat hacka. Skall bli en intressant match mot Degerfors på söndag. Bägge lagen har efter sex omgångar 10 poäng.
Ja detta får vara allt för denna gång, och bilderna blir från Valborg vid Örkens strand med brasa med solnedgång och fyrverkeri.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar