31 dec. 2016

Nyårstankar

Nu är julen slut och snart stundar nytt år. Vad tycker jag då om det gamla, ja det var väl spännande i en värld som blir allt med uppdelad på både gott och ont. Nu i 2016 års dödsögonblick har USA lyckats med konststycket att få Putin till en respekterad statschef, genom att inte i kalla krigets anda köra med öga för tand för tand metoden. Det är ett märkligt hojtande över att Ryssland försöker hacka in sig i amerikanska datorer. Fast stillsamt frågar jag mig om inte USA försöker göra samma sak mot Ryssland? Ser faktiskt fram emot när Trump tar över i USA även om Obama gjort ett bra jobb. Under december lyckades EU-domstolen tycka att den svenska lagstiftningen om teleoperatörers lagring av trafikdata delvis är felaktig. Tydligen tycker EU-domstolen att terrorister inte behöver övervakas. EU domstolen är nog en stor anledning till att EU bland vanligt folk inte är populärt längre. Och tyvärr fick jag aldrig av någon företrädare för telebolagen veta varför de vill hjälpa brottsmisstänkta att slippa påföljd, eller ställdes aldrig denna fråga av någon journalist?
Och mer lokalt så får Växjö ny ordförande i kommunstyrelsen och jag lyssnade på en pod som moderaterna gjort där Anna och Bo diskuterade. Ack ja mycket skall man höra innan öronen ramlar av. Här vara det bara uppåt och allt var blivit perfekt i Växjö under den Blågröna röran. Skolan i Växjö har ju verkligen stärkts så om detta behövde man inte berätta om. Och varför heter Moderaterna fortfarande Nya Moderaterna när man nu vill återgå till gammal politik, Gamla Moderaterna kanske skulle vara bättre idag. Eller Ny Ny Moderaterna = Gamla Moderaterna. Minnet kanske inte är på topp så just nu kommer jag inte på något mer att gnälla över, skulle egentligen kommentera saker som händer snabbare, men det är så mycket annat som kommer emellan. Bättring till nästa år kan ju vara ett litet nyårslöfte.
Dock skall jag avsluta med lite sport så går det just nu bra för Växjös båda elitlag, VHL har en tredjeplats nu när Sam fått igång alla sina stjärnor. Nick Bailan gjorde ju lite succé i sin första match, men jag vill se fler matcher med honom innan jag förklarar honom som en frälsare som Daniel Enestubbe gör i Smålandsposten idag. Vipers ligger just nu på en första plats med 19 spelade matcher medans AIK bara har spelat 15 matcher. Dock kan inte AIK gå förbi men andra lag kommer troligen att ta förstaplatsen när serien blir jämnare. Här borde väl ligan fundera över en bättre och jämnare spelordning.
Med detta önskar jag mina läsare ETT GOTT NYTT ÅR 2017.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar