13 dec. 2016

Hur grönt är Växjö och lite till

Idag luciadagen var jag tillsammans med pensionärer från Radion och Televisionens pensionärsklubb på jullunch på restaurangskolan i Växjö. Eftersom jag gärna tar en snaps till sillen så tog jag buss till Växjö. På väg till hållplatsen fundera jag på varför det sandas mitt i vägen. Jo jag är inte dum utan det är för bilisterna. Men detta måste väl vara fel i en kommun som kallar sig grönast i Europa. Gynnar bilar istället för cyklister och gående.

Så här såg det ut på Lottas väg. Ja var går man för någon stans, jo mitt i gatan för att slippa halka. Sanden som sprids är ju troligen uppblandad med salt för den skall gå att sprida. Nu är trafiken på denna gata knappast så stor så vi kan samsas i mitten. Men för mig vore det mer naturligt att sanda vid sidorna där gång- och cykeltrafikanter bör hålla till. Bilar tar väl sig fram. Nåja väl framme vid hållplatsen på Betlehemsvägen så kollade jag lite på den uppsatta tidtabellen. Och det gäller att inte vara synsvag, för det var väldigt svårt att läsa speciellt anmärkningar.

Det finns ju faktisk plats på tavlan att göra tabellerna större. Vänd på tavlan och gör en tabell, det behövs ingen speciell tabell för linje 355, kan integreras i den vanliga med en anmärkning ej över Rottne. För i Växjö ser ju tidtabellerna annorlunda ut.

Med resekort kostar idag en resa mellan Braås och Växjö nästan 40 kr, alltså 80 kronor tur och retur. Det är mer röda än gröna priser. Jag förstår att man tar bil till Växjö. Återigen ställer jag frågan varför har den grönaste staden i Europa inte ett enhetspris på resor inom kommunen. Förra gången jag ställde denna fråga till ett av Växjös kommunalråd blev svaret att det är Regionen som sköter detta nu. Bra att kunna skylla ifrån sig till någon annan. Om Växjös politiker vill från rött över grönt till blått tycker att Växjö skall leva upp till grönaste i Europa så borde detta inte vara ett problem.

Säkerhet och barn är ju vi svenskar experter på. Våra barn skall ju ha hjälmar, reflexvästar, barnstolar m.m. Men fråga är hur de tänkt som satt ut marschaller på Storgatan i Växjö.
Hur lätt är det inte för ett barn att rusa fram, bränna sig eller till och med kan kläder ta eld. Om detta händer, Gud förbjuder detta, så blir det väl ett dj-a liv. Men tänk efter före, det verkar man inte ha gjort här.

Nu tillbaka till jullunchen på Restaurangskolan. Det var ett verkligt fint och stort julbord eleverna bjöd på och detta till det för julbord låga priset 295 kr. Med dessa fina ungdomar har troligen den svenska maten en lysande framtid. Och i fint sällskap var vi också när hela kommunledningen med Bo Frank i spetsen också åt julbord.

Till slut lite gasnytt. Den svenska gasdebatten är lika het som lågan är som man kan få från gasen. Men fortfarande tycker jag den journalistiska nivån är undermålig. Politiker kan skydda sig genom att säga att detta är hemliga uppgifter varför en uthyrning av hamnar skulle ändra säkerhetsläget. Men har ingen funderat på frågan jag ställde i förra inlägget, vad har Ryssland för intresse att bygga en gasledning som troligen blir ett primärt mål vid en eventuell ryska attack. Det var skönt att höra Hans Blix i Aktuellt tona ner hoten och beskriva en annan verklighet som tydligen inga andra ser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar