2 jan. 2017

Tragiskt

Det är en tragisk händelse som drabbat Sandsbro med en delvis förstörd skola och att barn misstänks vara inblandade. Men jag skall här tycka till lite om hur detta har rapporterats i olika media. Och här får Smålandsposten guld. Redan efter någon timme efter larm fanns artikel och bilder på deras hemsida. P4 Kronoberg har gjort ett bra jobb på morgonen med direktrapporter från Sandsbro. Tyvärr så är lokal-TV långt efter i rapporterandet. Vi sjutiden på SVT Smålands sida så var det under rubriken Just nu en klättring i en byggkran som första nyhet, även om det fanns lite om branden och några stillbilder. De sista åren jag jobbade på SVT så var mantrat att vi måste sända direkt när det händer. Men med den nya organisationen försvann tydligen detta. Frågan är om de lokala nyhetssändningarna har något berättigande längre, när det inte går att direktrapportera. Även om nu sändningarna är bandade så borde det minsta vara att få lite aktuella bilder från Sandsbro på morgonen på webben, och kanske en intervju. För det skulle väl satsas på webben var också ett mantra under min sista tid på SVT. Så förlåt mig mina vänner på SVT i Växjö om jag är kritisk.
Och nu skall jag fortsätta med kritik. Igår tog tydligen en person upp sig i byggkranen på tomten där gamla vattentornet en gång i tiden låg. I P4 Kronoberg rapporterades detta som om vattentornet fanns kvar med en bild på tornet. Detta ändrades senare men en bild på en byggkran från något arkiv. På SVT Smålands hemsida står det citat " De håller på att bygga Växjös högsta byggnad vid gamla vattentornet." De som inte känner till Växjö kan få det till att vattentornet finns kvar, vilket tydligen de som skrev troligen också trodde eftersom de tydligen inte kände Växjö särskilt väl.  Även på Smålandsposten kan man få ett intryck av detta. Men Smålandsposten har i alla fall en aktuell bild från platsen. Det pratas från så kallad gammelmedia att man skall vara kritisk till nyheter på social medier, men detta verka också gälla gammelmedia.
Så får jag väl uppdatera lite. Kl. 8.40 hade SVT Småland en ny version av branden men samma bilder från natten, inget från morgonen.
Till sist ha en bra fortsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar