3 maj 2016

Spöken på ljusa dagen

På världsdagen för pressfrihet så ser större delen av den svenska medieeliten spöken på ljusa dagen. Och vilket är spöket, jo Telia som hotar hela den svenska pressfriheten. Varför, jo vissa av Telias kunder som köper Telias dyraste abonnemang får surfa gratis när dom läser Facebook m. fl. social tjänster via mobil uppkoppling. Jag frågar mig verkligen om dessa som jag trodde ganska begåvade människor tror på vad de skriver? I så fall är jag verkligen orolig. Varje bolag har väl rätt att erbjuda vilka tjänster och priser de vill? Vi har ju ett öppet internet, Telia tänker inte stänga av några från sina mobila nätverk. Att jämföra med bilindustrin och vägar är ju rent ut sagt löjligt, att dessa personer inte vet mer är mest skrämmande idag. Varför, jo vägar byggs av staten med skattemedel och därför kan ingen köpa in sig där. Internetförbindelser byggs av mängder med företag, och mobila nätverk av några oligopol som fått tillstånd av PTS. Men se då till att staten tar över ansvaret för internet i Sverige, ser att flera borgerliga tidningar också skrivit under uppropet. Jag har aldrig förknippat dessa med att staten skall äga internet. De skriver också att i glesbygd där man är beroende av mobila nät så blir problemen ännu värre. Förlåt lever dessa storstadsmänniskor i verkligheten. Glesbygden har ju jättedålig mobil täckning. Jag kan ju inte ens ringa med mobilen i Pilås som inte ligger i Härjedalen.
Så detta upprop gör ju att jag blir ännu mer skeptisk till det som skrivs i media. Om vi sedan skall tycka något om Telia så tycker jag att den svenska staten inte skall låta sina bolag bedriva verksamhet i andra länder. Detta bör även gälla andra statliga bolag typ Vattenfall. Men här har ju både borgerliga och socialdemokratiska regeringar tillåtit detta. Sedan har jag en bra idé till dessa mediemänniskor, kolla med norska Telenor om deras kunder kan gratis surf på SVT, Aftonbladet m. fl. tidningar. Skulle ju kunna utnyttjas i konkurrens med övriga telebolag. Till slut ser jag gärna att staten drar in fiber till mitt hus. Här ligger väl den största faran i framtiden att alla inte kan får internet? Tänk på det istället.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar