13 nov. 2014

Dagens tyck om TV

Läser i vipatv.se att vännerna på SVT:s journalistklubben gjort uttalande om regionaltv:s förändring. Jag håller med om detta, detta måste vara den sämsta utredning SVT någonsin gjort. Skrev om detta den 7 nov. Svaret fån Olov Carlsson är kanske mer skrämmande. Det finns ingen ödmjukhet om att sändningsproducenterna gjort mycket fantastik bra arbete, framförallt att ta fram bilder till våra telegram och palinare. Ledningen verkar tro att sändningsproducenterna bara gått in i studion och tryckt på knappen och detta kan ju programledaren göra. Nu skall ju programmering och framletade av bilder och arkiv göras av redaktörer och programledare. Då blir det ju mindre över för annat arbete. Så detta gör ju inte att journalistiken förstärks. Att ta bort fotografer från de regionala stationerna ger ju bara sämre bildjournalistik. Hur många reportrar i Stockholm på Rapport och Aktuellt jobbar utan fotograf eller med en annan reporter. Jag har fler synpunkter på denna förändring men de återkommer jag med vid senare tillfällen.

Jag avslutar med dagens bild från Expressens löpsedel tagen på ICA i Braås


Jag kan inte annat än tycka synd om Erik, hoppas han förstod vad han gick in i?

1 kommentar: