7 okt. 2014

En början

Egentligen skulle man väl skriva varje dag på sin blogg. Men då skall man hinna med och helst också ha något intressant att skriva om. Skall jag nu försöka ge några minnen så började min "karriär" på Sveriges Radio 1 juli 1968 (SVT fanns inte då). Jag skulle av AF få en utbildning till ljudtekniker. Mitt första försök till anställning misslyckades då jag sökte filmredigerareutbildning  inför starten av TV2. Men jag drog ingen vinstlott. Det var ju tur att man i Växjö hade större intresse för mig. Distriktet i Växjö hade då funnits sedan 1963. Kontoret fanns då i kommunhuset på Västra Esplanaden. Den del som SR hade var byggd speciellt för Sveriges Radio så där fanns en fin TV-studio, två radiostudios. Just detta år 1968 hade kontoret också fått filmscanner och filmframkallning så att vi skulle slippa åka med filmen till Malmö, för det var svart-vit film det handlade om på den tiden. Men det var ljudteknik som gällde för mig, och då framför allt på regionalradion som då sände två sändningar per dag. Klockan 13.00 och klockan 18.15 (Smålandskvarten). Mer följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar