6 mars 2017

Min agenda

Om jag  behöver få igång huvudet så är Agenda i SVT2 på söndagar en bra program att få blodstörtning till . Jag frågar mig vad nytta gör detta program. En politiker som intervjuas av Anna Hedemo. Igår var det om kilometerskatten som nu är lagd på is och detta skulle miljöpartiets Karolina Skog försvara. Jag tro att merparten av tittarna inte vet vad kilometerskatt är och hur den skulle fungera. Sverige har ju en gång i tiden haft kilometerskatt på lastbilar men den slopades. Tyvärr så hittar jag inget om detta trots att jag försökt googla. Jag tror att merparten av tittarna inte begrep ett dugg. Min tolkning är att detta gjordes bara för att sätta dit en politiker som vanligt inte kunde prata ur skägget. Beskattning av fordon är ingen lätt fråga, men väldigt lätt att trycka dit någon på frågan. Nästa fråga var bristen på undersköterskor i vården. En centerpartiskt doktor mot sjukvårdsministern. Här var dock politikerna enig. Staten sköter inte sjukvården i Sverige utan det gör regioner och landsting. Om vi vill ha fler undersköterskor så får väl regioner och landsting höja lönerna och bättra arbetstider m.m. Men här kommer vi till problemet, högre löner skall betalas av skattebetalarna men på vilket sätt. Och vilket ramaskri det skulle bli hos de välavlönade industriarbetarna om höjningarna inom vården kommer att överstiga deras. Och så fort någon skattehöjning föreslås så blir det ett ramaskri hos oppositionen men jag hör aldrig hur dom skall finansiera fler poliser m.m. Nu senast detta med flygskatt, skall vi inte tåla några hundralappar extra när vi skall sola i Thailand? Apropå flyg och järnväg så läste jag häromdagen om en centerpartist som tyckte höghastighetståg var onödigt och att vi hellre i så fall vore bättre att vi flög på längre sträckor. Sedan verkar det finnas för lite arbete för våra byråkrater i Stockholm. Nu utreder man om vi kan ha valsedlar på samma sätt som vi haft i åtskilliga år i Sverige. Skulle det inte vara bättre att berätta för EU att de inte skall lägga sig i hur vi genomför våra val. Ingen har ju tidigare ifrågasatt vårt sätt att valsedlar finns utanför vallokalen så varför skulle detta just nu vara ett problem. Och troligen förbjuds också våra trevliga valarbetare som står utanför vallokalen på valdagen och försöker få oss att rösta på hens parti. Gud vad tråkigt det börja bli i Sverige. Tack Växjö för att ni säger nej till dessa galenskaper. Såja nu hoppas jag att några känsliga personer har blivit uppretade.
Ha en bra vecka, snart vankas slutspel i hockey och innebandy. Åby/Tjureda har just nu en skridskoskena i den nya bandyallsvenskan och på onsdag kan hela skridskon vara där. Heja!

Åby/Tjureda med en skridskoskena i allsvenskan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar