25 feb. 2017

Min sanning

Nu måste jag sätta ned foten. Nu får ta mig f-n dessa så kallade experter lära sig vilka regler som gäller vid val till Sveriges Riksdag. Av någon konstig anledning som man inte förklara så räknar man med KD:s siffror i ett eventuellt alliansunderlag trots att KD inte kommer att få några platser på grund av 4 % regeln vid riksdagsval. Som jag ser det får alliansen bara 36,9 % av rösterna i senaste opinionsundersökning presenterad av Sveriges Radio/Sifo idag. Rödgröna får 39,4% alltså mer än Alliansen. I undersökning så räknas FI:s 2,2% inte med i de rödgrönas underlag utan redovisas som övriga. Om KD:s röster skall räknas med i Alliansen trots att partiet inte når 4% spärren så borde även FI:s röster på 2,2% på räknas med i de rödgrönas underlag som då kommer att bli 41,6% dvs. 1,3% mer än Alliansen. För det är väl knappast troligt att FI kommer att stödja Alliansen. Så min slutsats är så länge ett parti inte klara 4% spärren så skall det räknas in i gruppen övriga precis som FI gör idag. Om någon har en annan åsikt så får ni förklara detta varför vissa skall få vara med medan andras uteslutas. När mandaten skall fördelas så blir det andra procentsiffror för de partier som kommer över 4% spärren och de under räknas bort. När jag gör den justering så blir mina siffror S 29,0, V 8,1, MP 4,9 Summa 42,0. M 20,8, L 6,1, C 12,5. Summa 39,3. Alltså blir de rödgröna större än Alliansen om KD inte kommer i riksdagen. SD får 18,7%. När kommer denna sanning att presenteras för TV-publiken.
I nyhetsmorgon på TV4 intervjuades Annie Lööf om partiets framgångar på sista tiden. Men så gammal som jag är så har ju alltid de borgerliga partierna bytt väljare med varandra ända sedan början av 1900-talet. Väljare har ju också gått mellan S och ett borgerligt parti och vice versa. Så detta är ju ingen nyhet egentligen. Och jag har redan glömt vad Annie Lööf sa i intervju, det var något framtida eventuella regeringar. Så varför kan inte SD begära ett misstroendeförklaring mot Stefan Löfven så att alla partier fick chansen att visa sina avsikter, om Alliansen är beredd att ta över för själva vågar tydligen inte Alliansen inte begära misstroendeförklaring.
Ha en bra helg själv blir det sport i TV-soffan, tror inte det blir något livebesök denna helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar