12 feb. 2017

Vems sanning

Hej på Er. Nu har det blivit lite vinter men får den lilla snön ligga kvar till sportlovet om en vecka? Vems sanning har jag kallat detta inlägg för. Detta med anledning på vad jag hörde på Växjömoderaternas reklampodd i veckan (9 feb). Där framgår att allt är bra i Växjö och skulle det inte vara bra så beror det på regeringen. På slutet har förre kommunstyrelseordförande Bo Frank ett inlägg som han kallar "Min sanning". Och det är ju tur att han kalla det så, för i vissa delar så kan man ifrågasätta Franks sanningar. Påståendet att Sverige har flera hundra procent fler mord än övriga Norden får tas med en stor nypa salt. Om man googlar på mordstatisk i Norden så visar den att Finland för några år sedan hade flest mord i Norden i förhållande till befolkningen. Så Frank borde nog anmäla sig till en kurs om källkritik, eller så får han bevisa sina påstående som han slänger ur sig. Det fanns även en del andra oklara påstående i Bo Franks sanning. Och det är ju inte bra idag att politiker slänger ur sig påstående som inte är underbyggda, vilket kan ge andra personer att sprida sina lögner på nätet. Så mina vänner var väldigt uppmärksam på vad Du läser på internet, och det gäller även sådan källor som vi borde lita på.
Annars har väl den senaste vecka varit lugn. Stefan Löfven har varit i Iran för att få fart på handeln. Kvinnliga reportrar har stått med sjal i rutan för i Iran måste kvinnor bära detta plagg. Och då faller lilla djävulen i mig, tänk om vi skulle lagstifta i Sverige att man inte får bära huvudbonad, vad skulle hända då? Ja jag vet på vintern måste vi ha mössa på sig för att inte frysa, så denna lag gäller bara när temperaturen är över 12 grader, liknande att man bara får ha dubbade vinterdäck under en viss period. Nej jag bara skojar.
Igår var jag på säsongens första fotbollsmatch och såg Öster förlora mot Trelleborg med 2-4. Bitvis bra spel från Öster, men i andra sämre, men med alla byten så blir det väl så. Träningsmatcher är ju till för detta. Sedan är det ju skönt att kolla på fotboll inomhus. När jag till en vän nämnde att jag skulle gå så skrattade han och sa, "Ja du när jag spelade i februari så var det grusplaner som gällde och vädret skall vi inte tala om".  Så visst andra tider nu, snart kommer det väl att krävas inomhushall för att få spela i bandyns elitserie. Bandy den ultimata vintersporten utomhus, här borde hallar snarare förbjudas. 😀
Men kära vänner även här blir rånad när man vill ha en kopp kaffe och en kexchoklad 40 kronor. Om man nu vill ha barnfamiljer att titta på idrott så kanske man borde se över sina priser, eller har man så dålig ekonomi i elitlagen att man behöver råna publiken. Medtag egen dryck och tilltugg nästa gång rekommenderas när Du går på fotboll som protest.
Och i veckan drar mellocirkusen in i Växjö så ha en bra vecka, så kanske jag dyker upp i bloggen om något intressant händer.

Lagen hälsar på varandra innan match

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar