6 mars 2015

Mycket ishockey

Hej på jag det har varit dåligt med uppdateringar senaste tiden. Men det har varit annat som varit högre prioriterat som till exempel att kolla på hockey i TV. Ikväll var det Karlskrona mot Västerås i spel om en plats i SHL nästa säsong. Mitt hjärta klappar naturligtvis för KHK i denna bäst i fem matcher går till SHL. Det kan bli roligt att åka till Karlskrona och se matcher mot Lakers i höst, men ärligt talat så är nog Västerås lite bättre. KHK brukar bli skakiga i avgörande ögonblick och  det syntes när man tappade serieledningen i slutet av allsvenskan och därför inte får hemmafördel i femte matchen.
Sedan blir är det Lakers tur att i kvarten ta sig an Örebro, ett lag man haft svårt mot i serien. Ibland flyger ju f-n även i mig så jag skaffade slutspelsbiljetter till Lakers alla hemmamatcher i det kommande slutspelet så jag kommer att finnas på Vida de kommande veckorna när det är match. Det måste ha någon med min kommande pension att göra.
Och ikväll blev Tingsryd klara för kvalserien till allsvenskan vilket betyder att storheter som AIK och Södertälje måste ställa kosan till Tingsryd och Nelson Garden Arena. Nu är ju det inte första gången AIK är i Tingsryd för redan på 1970-talet möttes lagen när bägge låg i den då högsta serien som just hette allsvenskan. Här nedan sluttabellen för säsongen 1971/72. I stort samma lag som nu drygt 40 år senare.

Division 1 Södra
Västra Frölunda IF...........14  11  0  3   77- 34   22  (+43)
Färjestads BK................14   9  3  2   80- 38   21  (+42)
Leksands IF..................14   8  4  2   68- 41   20  (+27)
AIK..........................14   8  4  2   49- 28   20  (+21)
--------------------------------------------------------------
Tingsryds AIF................14   6  0  8   67- 63   12  (+ 4)
KB Karlskoga.................14   4  0 10   45- 78    8  (-33)
Mora IK......................14   2  3  9   49- 69    7  (-20)
Surahammars IF...............14   0  2 12   38-122    2  (-84)

På den tiden jobbade jag mest med radio så det hände att jag var i Tingsryd och sände i 
sportextra Tingsryds matcher. Radiohytten låg på den tiden på ena kortsidan av rinken,
hallen hette bara Tingsryds ishall. Så välkommen tillbaka till Tingsryd kära AIK:are.
Fyra av sex lag får ju spela i allsvenska så det skall väl inte AIK behöva missa. Annars
blir det lokalderby mot Huddinge nästa säsong, eftersom det var Huddinge Tingsryd slog ut i play off 3. Om ni vill veta varför jag skriver så mycket om AIK så är det därför jag har
en hängiven AIK:are till svärson.

På lördag är det en dag fylld av sport, alltifrån poolspel i Braås sporthall för Braås GoIF:s P03 till massor av sport i TV, bl .a. svenska cupen AIK-Hammarby, och hockey på kvällen play in till kvartsfinaler. Så ha en bra helg. 

2 kommentarer:

  1. Satt och tänkte efter lite. AIK blev ju tvångsnedgraderad till Div1. Funderade på om man inte gjorde det då, men så var inte fallet då de senaste mötte var mellan 69 - 75 Nåja. För AIK hockey är det ingen mening att gå upp till nån SHL eller HA så vida man inte gör rent i styrelsen. Varför gå upp och inte kan spela på samma villkor som alla andra. Det har ju visat sig de senaste åren vilka som ligger i topp. Jo de lag med bäst ekonomi och där står AIK väldigt långt borta.

    Har du skaffat slutspelskort för lakers? Ladda med KHK istället. Där du har ditt hjärta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym som jag vet vem det är. Tyvärr du få åka till Västervik och Tingsryd när du skall kolla på Aik. Hade varit roligare med Troja, E4 är bättre att köra på och närmare. Få se när spelprogrammet är färdigt om Tingsryd passar in i almanackan. Malmö verkar var lika osäkert som tidigare år, torskade mot Vita Hästen idag. Och om KHK inte besegrar VIK så blir det nog inte Malmö i nästa omgång. Även om mitt hjärta klappar för KHK så är magkänslan att det inte kommer att gå för KHK. Men matchen igår mot VIK var både underhållande och slutade med rätt resultat.

      Radera