26 dec. 2014

Annandagsbandy

Annandag jul har alltid varit bandys högtidsdag. Bandy en sport som alltmer håller på att försvinna av olika anledningar bland annat klimatet blir varmare, om detta nu stämmer. Lite kan jag väl instämma för under slutet av femtiotalet så tycker jag alla vintrar var kallare. Och bandyserien började denna dag. Då jag på den tiden bodde i Karlskrona var det oftast bandy på Borgmästarfjärden utanför Saltö. Saltö BK var den stora bandyklubben i staden på den tiden. Bandy tillsammans med handbollen var under denna tid de stora vintersporterna även om hockeyn började tränga på. Jag kom ihåg att det på Galgamarken fanns en hockeyrink dock ej konstfrusen. Har inget minne om att jag såg någon hockeymatch i Karlskrona under den tid jag bodde där.
Åter till dagens bandy. Var under 1990-talet ofta på Åbys konstfrusna bandybana då min son ägnade sig åt denna ädla sport. Möjligen påverkad av en bandynostalisk fader. På den tiden fanns det i Kronobergs län även bandy i Ljungby förutom Öjaby och Åby. Värendspojkarna var redan borta som bandylag i Växjö.
Dagens match spelades som oftast mellan Öjaby och Åby/Tjureda. En ganska medioker match där Åby tog ledningen i första halvlek med 2-0. Då väntade man bara på fler Åbymål i den andra. Men efter en Åby straff som tog i målburen så det borde ha hörts ända till Rottne så fick Öjaby två mål och med flera missar från Åbylaget så väntade publiken bara på slutsignalen, men med några minuter kvar så fick Åby en hörna som man nu kunde förvalta till ett ledningsmål. Öjaby gjorde en sista insats och fick på övertid chansen att kvittera på en hörna men misslyckades.

Så några bilder från matchens andra halvlek.

Öjaby gör 2-2 på straff



Åby gör segermålet till 3-2

Öjaby missar sista chansen till utjämning


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar