18 sep. 2019

Höstbudget

Nu är budgeten presenterad och nu vet vi att för Socialdemokraterna är det viktigare att regera än att med kraft för sin egen politik. Rika män är de stora vinnarna, att bara ta bort den så kallade värnskatten utan att samtidigt kräva kompensation för detta som exempel förändrade kapitalskatter. Centern och Liberalerna har fått mer i denna budget än vad de fick när dom var alliansen. Socialdemokraterna har dragit den stora nitlotten och risken är att man i nästa val hamnar under 20 % och Sverigedemokraterna blir störst. Socialdemokraterna är Sverigedemokraternas bästa vän för närvarande. SD kan segla utan att ta hänsyn till något annat parti. Sedan tjatar M om mer poliser utan att det minsta fundera på varför dessa inte kom fram under 8 år av regeringsmakt. Det konstiga i dagens språkbruk är att ordet skattehöjningar skall vara bannlyst, bl a försökte Karolina Skoog förklara varför en bensinskattehöjning inte är en skattehöjning. Det är väl bättre att säga att vi måste höja bensinskatten för vi tar ju bort värnskatten. V stora skräckscenario är att om SD, M och KD lägger en budget utan borttagen värnskatt så faller regeringen för inte kan V med hedern i behåll rösta emot värnskatten. Nedlagad röster från V = vi tycker det är bra att värnskatten tas bort. Nej Stefan Lövfén gå till talmannen och meddela att regeringen avgår. Om C och L i det läget vill stödja M och KD så låt det bli en sådan regering då, och satsa på att bli ett större parti vid nästa val. Ni får gärna anklaga mig för att förorda en högerregering men ibland måste man lida pin för att det senare skall bli bättre.

Måste också kommentera Jonas Sjöstedts sommartal om snabbtåg vilket gjorde mig djupt besviken. Snabbtåg mellan våra tre storstäder gynnar inte landet Sverige utan bara eliten i dessa städer. Lägg pengar på att rusta upp dagens järnväg. Sedan undrar jag varför en politiker inte kan hålla två tankar samtidigt i huvud. Antag nu att vi bygger snabbtåg färdigt år 2030 i bästa fall, med all sannolikhet så är flyget fosilfritt vi den tidpunkten, och då tror jag mindre på elflyg utan bränslet är CO2 fritt. Satsa på flyg på långa avstånd med fosilfritt bränsle och en bra robust järnväg för kortare resor och godstransporter.

Få bli dagens tankar och kalla mig gärna sur gammal gubbe, precis så känner jag mig med dagens politik.

PS! Efter kvällen debatter i Aktuellt blir jag mer övertygad om att Jimmie Åkesson SD är dagens stora vinnare. Jag tycker Jonas Sjöstedt börja tappa skärpan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar