12 jan. 2019

Många svek


Det ser ut som om att Stefan Löfvén kommer att fortsätta regera med hjälp av C, L, och MP. Tyvärr verkar S vika ner sig för att få fortsätta regera. Helt klart måste det kompromissas om det skall till en majoritet, men jag tycker S gott för långt. Å andra sidan kanske det är S som lurar skjortan av de övriga partierna för jag läste i ett dokument från S, så skall mycket av var C och L vill tills vidare begravas i det svenska utredningsväsendet.   C verkar vilja ha höghastighetståg men inte gynnar dessa tåg landsbygden, utan bara storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Här är trafikverkets experter med verklighetsnära att det räcker med 250 km/t som högsta hastighet. Eftersom det fortfarande finns en begränsad summa med pengar kommer höghastighetståg att går ut över upprustning av det gamla järnvägsnätet. Ur miljösynpunkt kommer troligen flyget att vara mycket miljövänligare vid den tidpunkt som höghastighetstågen blir färdigbyggda och då faller ju argumentet om miljöfördelar för tågen. Därför tycker jag att upprustning av dagens järnväg skall prioriteras och detta är bäst för att hela landet skall leva. Det finns fler punkter jag har synpunkter på men merparten i dokumentet är ju ganska harmlösa och okontroversiella. Men vi pensionärer skall tydligen få samma skatt som övriga 2020 (tro den som vill). Jag menar att det för S skulle vara bättre att lämna över till M+KD tills vidare, nu blir ju S bakbundna av C och L. Att regera med två partier som kan göra lite som man vill gynnar inte S, som troligen kommer att förlora röster till V. Det rimliga hade ju varit att tvinga C och L in i regeringen för då måste de ta ansvar. Jag tror att detta inte kommer att hålla fram till valet 2022. Troligen kommer V att lägga ned sina röster vid omröstningen, men eftersom deras inflytande har minskat så skulle det vara skoj om de röstade NEJ, för då faller ju Stefan. Men V vill väl knappast rösta samma som SD.

Till sist lite lokalt. Såg i Smålandsposten  att Växjö kommun troligen skall införa engelska som arbetsspråk då man tydligen har en utredning som heter Tough love. Varför duger inte svenska språket? Men jag hittar inget på kommunens hemsida.

På sportområdet går det ganska bra för Växjös elitlag förnärvarande. Själv skall jag i eftermiddag åka till bandymetropolen Åby för att se toppmötet mellan Åby/Tjureda och AIK från Solna.

Ha en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar