5 aug. 2018

Trollfabriken


Hoppsan det var länge sedan sist, men nu skall jag försöka skaka liv i min trollfabrik en månad för valet. Visst det har hänt mycket som jag borde kommenterat de senaste månaderna, men annat som jag vill göra och trötthet på dagens politiker har gjort att jag varit frånvarande. Och trollfabrik är ju dagens modeord. Så här blir det åsikter från min trollfabrik. SD har i dagarna producerat en film om Sveriges historia och jag skriver Sveriges historia för det som skildras handlar om Sverige på 1930 och 1940 talet. Och vi skall inte döma den tidens politiker för de tyckte var rätt. Konstigt att detta kan få så mycket publicitet. Jag tycker det är konstigt att SD kan samla så många röster. Frågan är om inte politiker i alla partier har svårt att förklara vad demokrati är. Troligen kommer hösten att bli politiskt het för vem tar vem och på vilka villkor.
Sommaren har varit varm och bränderna många och politikerna övertrumfa varandra i att nu skall det tas krafttag, fler helikoptrar mer flyg, flera brandmän ja man blir bara trött på att ingen funderar varför vi hamnat där vi är. Sanningen är att de flesta politiker vill rusta ner den starka staten för att de tycker de privata skall ta över. Sent skall syndaren vakna. Och att som Jan Björklund dra upp Ådalshändelserna 1931 som ett skäl att försvaret inte skulle kunna hjälpa till vid bränder, läs din historia. Sanningen är snarare att det finns ett förlitet försvar idag så det finns inte tillräckligt med personal. När det på det kalla krigets tid fanns minst ett regemente i varje län så var det ofta militär ute hjälpte till vid större olyckor och bränder.
Läste idag i Expressen att Ryssland kommer att göra allt för att få inflytande på det svenska valet. Ja rysskräcken sitter fortfarande i vissa kretsar.
Allt för idag ha en bra vecka och akta er för trollen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar