5 nov. 2021

Ny regering med bara S.

 Då har Magdalena Andersson blivit vald som partiledare för Socialdemokraterna, grattis. Men skall hon lyckas vända S dåliga trend innan valet? Jag tror inte på det om man inte försöker göra något radikalt. Hon verkar ju vilja ändra S politik men vågar hon utmana? Det första hon borde göra är att sparka ut Mp från regeringen och bilda en ren S regering. Och det tror jag finns en chans till om hon talat tydligt och det är att om hon inte får riksdagens godkännande alltså fler än 175 röstar för eller lägger ned rösten, så kommer S att lägga ned sina röster när Ulf Kristersson föreslås till statsminister. Om detta skrev jag redan i bloggen den 12 september:

” Så min förhoppning nu är att när regeringen Löfven avgår i november så hoppas jag på en ren S-regering fram till valet. Då kan man ju föra sin egen politik utan hänsyn till Centern och Miljöpartiet. Jag tror S behöver starta om och få föra sin egen politik. Dessutom tror jag Kristersson inte önskar ta över tio månader före ett val. Så här har kanske S en chans, men fortsatt samarbete med Mp och C är förödande.”

Så vågar S och Magdalena ta detta steg, jag är tveksam. Men ett extraval efter jul skulle väl pigga upp livet?
Ha en fin Allahelgona helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar