4 feb. 2019

Snöväder kontra snöoväder


Vintern har kommit till Sverige och Braås. Det talas allmänt om snöoväder de senaste dagarna. Min fråga är var går gränsen mellan snöväder och snöoväder. Detta skulle jag vilja veta. Om man tänker på sommaren så hör jag aldrig talas om regnoväder, utan bara regnväder. 10 mm regn under ett dygn på sommaren brukar inte betecknas som oväder, men kommer det motsvarande mängd i snö på vintern är det ett oväder. Och när snön faller på våra gator skall den tas bort.  I Växjö kommuns policy står det att gång och cykelbanor röjs när det kommit minst 3 cm snö, gator och vägar gäller 8-10 cm snö. Hur sköts då detta i Braås,  gång och cykelbanor helt ok fast vad är en gång och cykelväg i Braås. Tydligen är inte vägen förbi förskolan Ängslyckan till skolan gång och cykelväg vilket jag kan tycka är märkligt då denna väg är gångväg upp till alla barn som bor öster om Betlehemsvägen. På tal om Betlehemsvägen har den gång och cykelbanor på bägge sidor om körbanan. När jag körde ned till skolan i söndags  så upptäckte jag att den som röjer vägen slänger upp snön på cykelbanan och den som röjer cykelbana kör ut snön i vägbanan. För det är olika entreprenörer vägen och cykelbana. Och den nya entreprenör som i år röjer vägarna i Braås är tydligen ny på jobbet. När nu kommunen upphandlar dessa tjänster finns det krav på typ av fordon som skall användas, hur tjockt täcke av packad snö får entreprenören lämna kvar? Har entreprenören ansvar att när blidvädret kommer ploga undan slasket som uppstår när det fordon som används inte klara av att komma ner i asfalten vid snöröjning. Skall bli intressant att se hur gatorna ser ut när blidvädret kommer, och det skall tydligen komma i slutet av veckan. Just nu drygt 5 cm packad snö på gatan utanför huset. Slutsats är när det i Sydsverige kommer mer än 10 snöflingor är det oväder tror jag?

I politiken verkar en viss vinterstiltje infunnit sig. Visst en och annan smocka delas ut mer av rutin. Men just nu ser jag på SVT Forum att en S-förening som kallas Reformisterna har presskonferens. Jag funderar på bilda en S-förening som skall heta Betongsossarna, vi som tycker att staten inte skall privatisera sin verksamhet, till exempel väg och järnvägsunderhåll med mera.  Till slut så får det  bli lite allmänna små synpunkter på vad som hänt senaste tiden. Smålandspostens ledarsida skriver fortfarande om kontanter och risker med dagens kontantlösa betalsamhälle. Men det går inte att betala med kontanter på Smålandsposten. Vad är det man säger kasta sten i glashus. Till slut lyckades Lakers vinna i lördags och Sam Hallam gick till attack mot domarna efter matchen, jag blev förvånade över detta, Sam som alltid verka vara lugn. Få se vilken effekt detta får när serien börja igen efter Beijer Hockey Games som det tydligen heter i år. Money talks.

Ha en bra vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar